بازی هایی مناسب بچه های بیش فعال

کودک بیش فعال معمولا یک بازی یا یک فعالیت را تا آخر به سرانجام نمی رساند.

بیش فعالی که به اختصار ADHD خوانده می شود نوعی اختلال شایع است که حدود هشت تا 10 درصد کودکان را مبتلا می کند. این بیماری در پسران شایعتر از دختران است که هنوز دلیل اصلی آن مشخص نشده است.

ویژگی های اولیه بیش فعالی از سال های اولیه رشد یعنی قبل از ورود به مدرسه شروع می شود. بیش فعالی دارای ویژگی های بارزی است که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی می شود.

 اختلال بیش فعالی - نقص توجه، معمولا زمانی که بچه ها به مهد کودک یا مدرسه می روند به خوبی خود را نشان می دهد که ضروری است پس از تشخیص، بی درنگ تحت درمان قرار گیرند.

بدترین تنبیه برای کودک بیش فعال، این است که از او بخواهید کاری انجام دهد که نیاز به توجه و تمرکز داشته باشد؛ مثلا به او بگویید بیا با هم این مسئله ریاضی را حل کنیم. در این حالت معمولا کودک حاضر است هر کار دیگری بکند، به غیر از تمرکز روی آن مسئله ریاضی. 

کودک بیش فعال معمولا یک بازی یا یک فعالیت را تا آخر به سرانجام نمی رساند و در نیمه راه رها می کند اما به هر حال کودکان در سن مدرسه، برای یادگیری درس های خود و انجام تکالیف شان، نیازمند حدی از توجه و تمرکز هستند و اگر کودک نتواند توجه و تمرکز خود را کنرتل کند،در یادگیری و انجام تکالیف خواندن، نوشتن و ریاضی دچار مشکل می شود.  ادامه مطلب ...

10 قدم برای رفع لکنت زبان کودکان

در صورتی که کودک شما 5 سالش تمام شده و لکنت زبان دارد، موارد زیر می‌تواند در حل مسئله به شما کمک کند:

1 ـ اولین نکته برخوردی صمیمانه، آرام و عادی با کودک است. هیچ‌وقت برای مشکلش دلسوزی نکنید؛ با این کار به اعتماد به نفس‌اش آسیب زده‌اید.

2 ـ هرگز از نحوه‌ صحبت کردن او تقلید نکنید؛ حتی زمانی که می‌خواهید مشکلش را برایش توضیح دهید.

3 ـ با او نحوه‌ تنفس صحیح را تمرین کنید؛ ورود هوا از بینی و خروج آن از دهان.

4 ـ به او آموزش دهید که شمرده و آرام صحبت کند و مراقب وضعیت تنفسی خودش باشد. این کار را با او تمرین کنید. در تمرینات از کلمات و جملات ساده شروع کنید و بعد به تدریج بر دشواری آن بیفزایید.

5 ـ اگر فرصت کافی‌ای برای تمرین ندارید، از او بخواهید خودش هر روز روبه‌روی آینه تمرین‌هایی را انجام دهد.  ادامه مطلب ...

6 راه مبارزه با نگرانی

1- همواره مطمئن باشید تحت حمایت خداوند هستید و پیوسته به خود بگوئید او با من است و من با او هستم . این جملات را مرتبا با صدای بلند تکرار کنید و به ضمیر ناخودآگاه خود بگوئید با کمک خداوند قادر به انجام همه کارها هستم او بهترین مونس تنهائی من است .

2- ذهن خود را از افکار منفی مایوس کننده و ترسناک خالی کرده و با افراد امیدوار , موفق , شاد و پر انرژی فعال و مثبت اندیش معاشرت کنید .

3- از مشکلات زندگی کوه نسازید و سعی کنید مقاوم , استوار و مصمم با آنها روبه رو شوید چون گذشت زمان به شما ثابت می کند که بسیاری از نگرانی های شما درگذشته بی مورد بوده پس از لحظه وحال حداکثر استفاده را ببرید.

4- هر روز پس از بیدار شدن از خواب چند دقیقه وقت خود را به مدیتیشن اختصاص دهید چون سکوت به ذهن استراحت و تعادل می دهد و داشتن ذهن آرام تنها داروی مورد نیاز جسم سالم است . 

ادامه مطلب ...

چگونه انتقاد کنیم و نتیجه بگیریم؟

مردی تصمیم گرفت به جای انتقاد از شلختگی همسرش در خانه داری که معمولا به جروبحث منجر می شد،راه دیگری در پیش گیرد.بدون آنکه به همسرش حرفی بزند،چندین اسکناس را در جاهایی که حدس می زد همسرش متوجه آن نمی شود،پنهان کرد.
یکی دو روز بعد،همسرش در فریزر را که باز کرد،یکی از آن اسکناس ها را با یادداشتی که به آن متصل شده بود،پیدا کرد. در یادداشت آمده بود:<جایزه ی شماره یک برای مرتب کردن فریزر!>
حس کنجکاوی او تحریک شد و انتقادات دیگری را هم که شوهرش به زبان آورده بود،به یاد آورد. 
ادامه مطلب ...

چگونه به فرزندم بیاموزم از خود دفاع کند؟

کودکان حدود دو سالگی در زمان بازی یکدیگر را هول میدهند، گاز میگیرند و یا کتک میزنند. آنها به شدت از رفتار همسالان خود خشمگین میشوند زیرا هنوز رابطه برابر را نیاموخته اند. کتک زدن در سن ٣ سالگی یا بعد از آن طبیعی نیست و نیاز به بررسی دارد.


*آیا والدین باید دخالت کنند⁉️

این وظیفه کودکان در این محدوده سنی نیست که از خود مراقبت کنند. آنها نیاز دارند شخص بزرگسالی کنار آنها باشد تا اگر کودکی اقدام به زدن یا هول دادن دیگری کرد، فرد بزرگسال بدون داد زدن یا دعوا کردن او را متوقف کنند. 


*اگر زد تو هم بزن!

این جمله، آسیب فراوانی به کودک ما خواهد زد. تمام آموخته های فرزندتان را زیر سوال خواهد رفت و این سوال پیش می آید پس اگر کسی کار بدی کرد من هم میتوانم آنرا تکرار کنم؟

به علاو او را در خطر آسیب فیزیکی بعضا جبران ناپذیر قرار میدهید.و به کودکان خشم، مجازات و کینه ورزی را آموزش خواهد داد.

ادامه مطلب ...