داشتن شخصیت قوی

شخصیت شناسی و داشتن شخصیت قوی مقاله جالبی است که میخواهیم در اینجا از آن بیشتر بدانیم .آرزو دارید میتوانستید شخصیتتان را تقویت کنید؟میخواهید بیشتر دستور بدهید و قاطع باشید؟بسیاری از افراد میخواهند ویژگی های شخصیتی مانند جرات،رهبری کردن و قابل انعطاف بودن را در خود ایجاد کنند.داشتن شخصیت قوی میخواهند زیرا افرادی که دارای این شخصیت هستند به عنوان افرادی دلیر،صمیمی و خودجوش دیده شده اند و معمولا موقعیت هایی را رهبری می کنند که در نظر آنها قابل احترام است.یاد بگیرید از ویژگی های شخصیتی تان قدردانی کنید و تلاش کنید تا ویژگی هایی قوی در خود ایجاد کنید.


قسمت اول

درک ویژگی های شخصیتی

۱)بدانید شخصیت چگونه تعریف میشود.

در تعاریف روانشناسی،شخصیت،ویژگی های فردی که برای هر فرد متمایز است تعریف میشود.این ویژگی های شامل نحوه ی فکر کردن،احساس کردن و رفتار کردن است.این موارد با سنجیدن عکس العمل فرد در موقعیت های خاص ترکیب میشوند.

بعضی مثالهای ویژگی های شخصیتی شامل صادق بودن،مودی بودن،اجتماعی بودن،صمیمی بودن و عجول بودن است.


۲)پایه ی نظریه ی شخصیتی را تشخیص دهید.

نظریه ی های متفاوت زیادی برای توضیح دادن چگونگی ایجاد شخصیت ها و این که چرا بعضی ویژگی هایی دارند که سایرین ندارند،وجود دارند.بسیاری از این نظریه ها بر پایه ی این باور هستند که شخصیت پایه ی بیولوژیکی یا طبیعی دارد.زمانی که یک شخصیت ایجاد میشود،ویژگی ها معمولا طی گذر زمان ثبات پیدا می کنند.

یک نظریه بیان می کند که ویژگی های شخصیتی به صورت بیولوژیکی تعیین میشوند ولی توسط تجربه های طبیعی شکل میگیرند.

نظریه ی دیگری بیان می کند که شخصیت میتواند با نگاه کردن به چند بُعد رفتار کلی یک فرد،فهمیده شود.


۳)از ویژگی های شخصیتی خاص خودتان قدردانی کنید.

بدانید که همه ی بخش های شخصیتی تان ارزشمند هستند.بعضی اوقات میتواند سخت باشد که ویژگیهای شخصیتی ظریف را شناسایی کنیم زیرا ویژگی های قوی،غالب هستند.این ویژگی های ظریف،مانند قابل پیش بینی بودن،بخشنده بودن و دلسوز بودن به اندازه ی ویژگی های برجسته مهم هستند.

فراموش نکنید که ویژگی های شخصیتی که کمتر دیده میشوند،در شرایط یا نقش های خاص،بسیار قوی هستند.برای مثال،دلسوزی و وجدان در موقعیت های اساسی زندگی مانند عروسی ها یا مراسم ختم ضروری هستند.

۴)برای ویژگی های شخصیتی سایر افراد،ارزش قائل شوید.

بدانید که ویژگی های شخصیتی همه ی افراد یکسان نیست.قدردانی تفاوت ها در ویژگی های شخصیتی افراد مختلف میتواند زمانی کار گروهی یا زمانی که شما مدیریت می کنید،برایتان مفید باشد.ارزش قائل شدن برای ویژگی های ظریف اما قوی مانند دلسوزی و بخشندگی،میتواند به تقویت رابطه ها کمک کند و کار گروهی کردن را آسان تر کند.

تاثیر گذارترین رهبر ها و مدیر ها قادرند تا مدل های متفاوت شخصیت را قدردانی و زیاد کنند و از آنها به طور موثر استفاده کنند.

برای مثال،اگر متوجه شدید که فردی در گروهتان کم حرف و خجالتی است اما اطلاعات زیادی راجع به موضوع دارد،آن فرد را مسئول درست کردن وسایل یا برنامه های جزئی پروژه کنید.با این روش بدون استرس وارد کردن به آن شخص،از مهارتهایش استفاده میشود.

   

قسمت دوم

ایجاد کردن جرات

۱)بدانید چگونه جرات قدرت است.

جرات،توانایی بیان عقاید یا ایستادگی برای نیازهایتان با رعایت ادب و بدون خشم و حالت دفاعی گرفتن است.معمولا نقطه ی مقابل خجالت کشیدن یا انفعالی بودن است.چند جنبه ی متفاوت برای جرات داشتن وجود دارد که شامل توانایی انجام کارهای زیر است:

درخواست از بقیه(مانند انجام کاری)،محول کردن کار به دیگران یا درخواست کمک از دیگران و توضیح دادن نیاز ها و خواسته ها.

توضیح احساسات منفی مانند مخالفت ها،شکایات،تنها بودن و رد کردن درخواست های دیگران

نشان دادن احساسات مثبت مانند غرور یا جذابیت و تعریف از دیگران

سوال کردن و چرا پرسیدن با احترام.این کار نشان میدهد که شما میخواهید تغییر ایجاد کنید و در تصمیم گیری کنترل داشته باشید.

با اعتمتد به نفس شروع به صحبت کردن کنید،آن را ادامه دهید و به پایان برسانید.همچنین بتوانید موضوع را تغییر دهید و نظرات و تجربیاتتان را به اشتراک بگذارید.

به طور موثر با حساسیت های روزانه کنار بیایید قبل از این که به خشم تبدیل شوند.


۲)قسمتهایی از زندگی تان که میخواهید بیشتر در آنها شجاع باشید را شناسایی کنید.

ممکن است بخواهید بیشتر در کار،یا در خانه شجاع باشید.کمی زمان صرف کنید تا بفهمید از جرات داشتن در کدام قسمت زندگی تان سود بیشتری میبرید.ممکن است به شما کمک کند تا راجع به موردی که در حال حاضر با آن سرو کله میزنید،فکر کنید.

برای مثال،ممکن است دوست داشته باشید به رئیس تان بگویید که کار شما بیش از اندازه زیاد است و میخواهید تا این وظیفه را به فرد دیگری در گروه محول کنید.

برای مثال،اگر شریک زندگی تان دائما کاری انجام می دهد که شما را اذیت می کند،ممکن است بخواهید توانایی این را داشته باشید تا این موضوع را برایش توضیح دهید.


۳)با فرد دیگری با جرات باشید.

موقعیت یا موضوع را توضیح دهید،در حالیکه سعی می کنید تا جای ممکن راجع به زاویه ای که آن گونه مسایل را میبینید،مشخص صحبت کنید.سعی کنی از “تو”گفتن بپرهیزید.میتواند متهم کارانه به نظر آید و معمولا خوب جواب نمی دهد.در عوض از “من” گفتن استفاده کنید.به طور راسخ نظرتان را توضیح دهید در حالیکه ارتباط چشمی برقرار می کنید و آرامش و تسلط دارید.به وضوح و مشخص توضیح دهید که دوست دارید اوضاع چگونه تغییر کند.

برای مثال،اگر دوستی مداوم برنامه ای با شما را لغو می کند،میتوانید بگویید:” وقتی برنامه ها رو لغو می کنی،من حس بد و ناراحت کننده ای دارم.برای برنامه های بعدی،لطفا فقط برنامه هایی که میتونی رو بذار و قولتو نگه دار یا از قبل به من خبر بده.”

درخواست هایتان باید منطقی باشد و باید نیاز ها و خواسته های افراد مقابل را نیز در نظر بگیرید.با بازخوردها با روی باز برخورد کنید و در صورت نیاز با تغییرات موافق باشید.


۴)با نقش بازی کردن تمرین کنید.

نقش بازی کردن تمرینی است که در آن از فردی میخواهید نقش کسی را که میخواهید با او صحبت کنید بازی کند.این کار به شما شانس خوبی میدهد تا داشتن یک شخصیت قوی را قبل از صحبت با آن فرد تمرین کنید.با جرات،گفتن همه ی چیزهایی که برنامه دارید بگویید یا توضیح دهید را تمرین کنید.

این کار به شما کمک خواهد کرد تا لحظه های سخت صحبت را تمرین کنید و اعتماد به نفستان را برای صحبت واقعی بالا ببرید.

نقش بازی کردن برای شما و همچنین برای فردی که در نهایت میخواهید با او صحبت کنید مفید است.میتواند به شما چشم اندازی برای طرز صحبتتان بدهد و همچنین به شما اجازه میدهد بر اساس چیزی که فکر می کنید جواب میدهد،صحبت هایتان را تغییر دهید.


قسمت سوم

ایجاد رهبری و قابل انعطاف بودن

۱)بدانید که رهبری چگونه یک ویژگی قوی است.

رهبری،توانایی دستور دادن،انگیزه دادن یا روحیه بخشیدن به دیگران برای به چالش کشیدن خودشان یا رسیدن به اهدافشان است.این ممکن است برای بسیاری از افراد طبیعی به نظر آید اما میتوانید این مهارت را یاد بگیرید و همچنین توسعه دهید.رهبری به سادگی رهبری کردن یک گروه نیست.میتوانید از این مهارت برای تاثیر گذاری مثبت در گروه همتایتان مانند مثبت کردن صحبت ها یا عوض کردن موضوع به موضوعی جالب تر،استفاده کنید.

همچنین میتواند به شما کمک کند تا اعتماد همکاران یا سرپرست تان را بدست آورید.

برای مثال،ممکن است بفهمید معمولا می نشینید و به صحبت های دیگران گوش میدهید اما همچنین ممکن است در گروهی باشید که هیچ فرد دیگری صحبت نمی کند و فقط شما صحبت می کنید.رهبری میتواند به سادگی وادار کردن جمع به صحبت راجع به موضوعی،چه سیاسی و چه یک برنامه ی تلویزیونی، باشد.

۲)فعالیت هایی انجام دهید که مهارت رهبری تان را تقویت کند.

هیچ راه مشخص شده و دقیقی برای رهبر شدن وجود ندارد.در عوض،میتوانید مهارتهای متفاوتی را ایجاد کنید که حس رهبری را بسازند.ممکن است بخواهید به صورت داوطلبانه مربی گری یک تیم را برعهده بگیرید،در برنامه ی ریزی یک گروه کاری شرکت کنید،برای رهبری پروژه هایی مخصوص در دفتر کارتان ثبت نام کنید یا یک مربی پیدا کنید که در رهبری و تاثیر گذاری روی دیگران تجربه داشته باشد.از این فعالیت ها استفاده کنید تا مهارتهای زیر را پرورش دهید:

  • انگیزه و دستور دادن به دیگران
  • راحت بودن با قبول مسئولیت و قبول کردن مسئولیت زمان اشتباه کردن
  • ذوق داشتن برای ایجاد تغییر
  • سازماندهی کردن دیگران مثلا در یک مراسم یا دورهمی
  • درس گرفتن از شکست ها و سختی ها
  • توانایی شنونده ی خوبی بودن برای شنیدن نظرات و نیاز های گروه
  • انعطاف پذیری برای تغییر برنامه در صورت نیاز


۳)انعطاف پذیری تان را پرورش دهید.

انعطاف پذیری،توانایی تحمل کردن استرس و سازگاری با تغییرات است.برای مثال،اگر بفهمید یک بیماری مزمن دارید اما توانایی دارید تا خوش بین باشید و به اطرافیانتان روحیه بدهید،ممکن است انعطاف پذیر باشید.ممکن است به نظر برسد بعضی افراد به طور طبیعی انعطاف پذیر هستند اما در واقع میتوانید یاد بگیرید که بیشتر انعطاف پذیر باشید.اگر منعطف باشید،ممکن است قادر به انجام موارد زیر باشید:

  • برنامه هایی واقع گرایانه بچینید و به انجام آن ادامه دهید
  • به توانایی هایتان اعتماد داشته باشید
  • به طور موثر ارتباط برقرار کنید و مشکلات را حل کنید
  • احساسات قوی و ضربه های ناگهانی را مدیریت کنید


۴)تلاش کنید تا روابطی قوی بسازید.

حتی منعطف ترین افراد نیز ممکن است در شرایط استرس زا با سختی و درگیری موتجه شوند.داشتن روابط قوی به شما کمک می کند تا در شرایط سخت انعطاف پذیری در شما ایجاد شود.به دنبال روابط با دوستان،خانواده و تجمع ها باشید.این روابط میتوانند یک حمایت قوی و شبکه ای ایجاد کند تا انعطاف پذیری تان را بالا ببرد.


۵)یک ذهنیت منعطف ایجاد کنید.

افرادی که شخصیت منعطف قوی ای ندارند،ممکن است در موقعیت های سخت،برای پیدا کردن راه حل با مشکل مواجه شوند.اگر شما این گونه هستید،ممکن است حس کنید که این موقعیت تا ابد ادامه دارد و هیچ کاری نمی توانید انجام دهید.

با یاد گرفتن اعتماد کردن به خودتان،شخصیتتان را قوی کنید.بدانید که ممکن است قادر نباشید تا شرایطتتان را تغییر دهید اما میتوانید نحوه ی برداشتتان را تغییر دهید.

برای مثال،اگر با یک دوره ی آموزشی سخت بعد از شروع یک کار جدید درگیر هستید،به خودتان یادآوری کنید که آموزش به اتمام خواهد رسید و شما برای انجام کار جدیدتان آماده خواهید بود.دوره ی آموزشی موقتی خواهد بود.


۶)برای حل کردن مشکلاتتان،اقدام کنید.

اگر حس می کنید گیر کرده اید،و زندگی تان در همان وضعیت همیشگی است،برای تغییر اقدام کنید،مخصوصا زمانی که وارد یک دوره ی سخت میشوید.وسوسه انگیز است که زمانی که در برهه ی زمانی سختی قرار دارید،خودتان را خلاص کنید اما مهم است تا هر مشکلی را تا جایی که میتوایند،با اقدام به انجام کاری،حل کنید.حس به جلو حرکت کردن به شما کمک خواهد کرد تا متعادل باشید و احساس کنید کنترل موقعیت را در دست دارید.

برای مثال،ممکن است به شما گفته اند که شما هیچوقت نمی توانید یک ورزشکار حرفه ای شوید.میتوانید برخلاف احتمالات،به تلاش کردن ادامه دهید یا میتوانید انرژی تان را صرف یک سرگرمی جدید کنید.به سادگی نا امید و تسلیم نشوید.