چگونه راحت و ریلکس باشیم(قسمت دوم)

ذهنتان را آرام و ریلکس کنید


۱- به چیزهای مثبت اندیشیدن را تمرین کنید

افکار مثبت، فکر کردن در مورد آرزوها و یا رویاها نیست. در مورد شرایطی است که در آن قرار گرفته اید و نمی خواهید نگرش منفی به آن داشته باشید.

از تکنیک تجسم فکری استفاده کنید. در مواقعی که احساس آرامش و ریلکسی نداریدتصور یک چشم انداز مثبت و آرام در ذهنتان به طرز فوق العاده ای افکارتان را بهبود می بخشد. تصویر سواحل، دراز کشیدن و استراحت کردن، پیاده روی و امثال اینها کمک می کند که ریلکس و آرام بمانید.

بر تغییر دیدگاهتان در زندگی تاکید کنید و از برداشت منفی در رابطه با سرانجام هر چیزی خودداری کنید. جملات تاکیدی، اظهارات کوتاه و قدرتمند هستند که شما را سراپا نگه داشته و اعتقادتان را افزایش داده کمک می کند که انتظار نتایج مثبت داشته باشید. مراقب کلماتی که رابطه با خود انتخاب می کنید بارها و بارها شما را از چیزی که خود را مورد خطاب قرار می دهید مطمئن می سازد. از کلمات با احتیاط، مثبت و باور نکردنی راجب خود استفاده کنید.

به خودتان بیاموزید زمانی که در سختی مساله ای گیر افتاده اید که به نظر نمی رسد قصد بهبود یافتن داشته باشد، یک قدم عقب تر ایستاده و به آن تصویر بزرگ نگاه کنید. این را بدانید که هر مشکلی موقتی است و موانع جزئی برسد مسیر به اهداف بزرگتر ختم می شود.


۲- منطقی فکر کرده و احساسات خود را کنترل کنید

اگر یاد بگیرید که در زمان استرس به طور پی در پی منطقی فکر کنید، میبینید که راه حل های واضح تر و روشن تری نیز وجود دارند.

یکبار دیگر به عوامل استرس زای خود با دیدی دیگر بنگرید و نگاهی واقع بینانه به آنچه که شما را مضطرب ساخته بیاندازید و ببینید اگر دوستانتان در شرایطی مشابه با موقعیت شما قرار بگیرد چه پیشنهادی برای او خواهید داشت، سپس نصایح خود را دنبال کنید.

روش های خود را تغییر دهید. اگر مشکل چیزی است که اغلب آن را انجام می دهید پس روش های عکس العمل خود را تغییر دهید. بایستید و به حرف کسانی که در اطراف شما هستند و متوجه سوءتفاهم و یا عکس العمل اشتباهتان شده اند گوش دهید.

  

۳ –زمانی که احساس درهم شکستن و غرق شدن دارید، مکان خلوتی بیابید و خود را دلداری دهید.

روی تخت و یا یک نیمکت فلزی دراز بکشید. از موزیک های ملایم و یا موزیک با صدای طبیعت استفاده کنید. ریلکس شوید و به صدای امواج اقیانوس، بارش باران و یا پرنده ها گوش کنید.

کتاب خوبی بخوانید. خود را روی نیمکت در پتویی بپیچید و یک فنجان چای بابونه بنوشید.

یک بهشت کوچک و شخصی را تجسم کنید، چشمان خود را ببندید و در زمینه های مختلف خیالبافی کنید. چه چیزهایی در اطراف خود می بینید. آیا باد می وزد؟؟؟ چه صداهایی می شنوید پرندگان یا آب؟؟؟ صدای آرامبخش امواج اقیانوس را تجسم کنید که از ساحل به گوش می رسد. در این مکان خصوصی از لحظاتتان لذت ببرید.

حتی نشستن در حمام برای استراحت، وقتی جای دیگر ندارید بروید ایده خوبی است.


۴- احساس گناه کردن را متوقف کنید

احساس گناه منبع نیرومندی برای استرس است. از این منبع استرس با کار کردن روی خود دور شوید.از رفتاری که باعث احساس گناه در شما می شود دور باشید، اگر لازم بود به دنبال کمک های حرفه ای و مشاوره باشید، اما اجازه ندهید رفتارهای مخرب از مهارتان خارج و در سلامتی و زندگی تان کار شکنی کنند.


۵- الویت بندی را یاد بگیرید

لیستی از کارهای روزانه تهیه کنید. آن را طوری سازماندهی کنید که با تاکید بر اهمیت وظایف و کارهایی که قبلا بیشترین مشکل را برایتان ایجاد می کرده اند را کشف و در صدر لیست بگذارید. زمان سپری شده فعال و پویا به معنای داشتن زمان بیشتر برای ریلکسی و آرامش است.

کار کنید. هر چند به نظر می رسد که کار کردن مغایر با ریلکسی و آرامش باشد اما طفره رفتن و به تعویق انداختن کارها، هرگز احساس خوشایند اینکه کاری برای انجام نداشته چون همه را انجام داده اید نخواهد داشت. کارها و وظایفتان را همین الان انجام دهید سپس به خوبی استراحت کنید.


۶- مدیتیشن و یا عبادت کنید

همه آن فکر ها و احساسات را با متمرکز شدن روی تنفس هایتان پاک کنید. مدیتیشن و تفکر شما را بر روی کل مساله هستی و بودنتان متمرکز کرده که یکی از کارهای ریلکس شدن و البته سریع تر از راه های ریلکس شدنی است که با تمرکز بر روی یک قسمت از بدنتان ایجاد می شود می توانید برای این کار یک استاد بگیرید اما ارزش تلاش کردن را دارد.

در هر بخش از یک حالت نشسته به مدت ۱۵ دقیقه شروع کنید . آن را به ۶۰ – ۴۵ دقیقه در هر بخش برسانید.

سعی کنید مدیتیشن را منظم انجام دهید

در صورتی که نمی توانید خودتان مدیتیشن را فرا گرفته و اجرا کنید یک مربی شایسته پیدا کنید.

در رابطه با مدیتیشن از شدت زیاد، حس قابتی و یا نامیدی پرهیز کنید همه این احساسات باعث شکست خوردن در هدف می شود.


۷- سعی کنید بتوانید خود را هیپنوتیزم کنید

روی چیزی تمرکز کنید، چند نفس عمیق بکشید و اجازه دهید به خواب مغناطیسی فرو روید. اگر خود هیپنوتیزمی برایتان دشوار است به فکر هیپنوتیزم کننده که دارای مجوز باشد مراجعه کنید. اجازه ندهید که افراد غیر حرفه ای و آماتور ها شما را هیپنوتیزم کنند و نسبت به پیام های نیمه خودآگاه خود هشیار باشید.


۸- فعالیت و یا سرگرمی هایی که سبب آرامش تان می شود انجام دهید

ذهنتان را از چیزهایی که به طور معمول سبب استرس تان می شود دور کنید ممکن است تنها به کمی فرصت احتیاج داشته باشید.

به سراغ کارهایی مانند ماهیگیری، خیاطی، آواز خواندن، نقاشی و یا عکاسی بروید.

حتی می توانید به جای آوز خواندن با کلمات، اعداد را به صورت آواز بخوانید. آواز خواندن می تواند حواستان را از فشار و استرس ها پرت کند و به ناگاه به آرامش برسید.

از موزیک برای آرامش درمانی و ریلکس شدن استفاده کنید. آن را همان قدر بلند و یا آرام که دوست دارید و معمولا آرامتان می کند گوش دهید.


۹- با حیوانات خانگی تان وقت بگذارید

حیوانات خانگی تان را در آغوش بگیرید نوازش کنید و یا با آن ها بیرون بروید. آن ها این کار را دوست دارند و شما نیز با حیوانات خانگی تان درباره استرس و فشارهایی که دارید صحبت کنید و خواهید دید که بهتر خواهید شد. پت تراپی و یا درمان بوسیله حیوانات حانگی یک معنای واقعی برای آرام شدن است. همچنین می توانید به حیوانات نگاه کنید که چگونه خود را آرام می کنند و یاد بگیرید (توجه کنید که حیوانات به خاطر کار زشت و نگاهی که انجام می دهند گریه نمی کنند!!!).


۱۰- لبخند بزنید و بخندید

با صدای بلند خندیدن بهترین دوا است. فیلم های خنده دار را بخرید، کرایه و یا تماشا کنید. مطمئن باشید که کمکتان می کند. لبخند زدن و خندیدن سبب ترشح اندورفین که به مبارزه با استرس می پردازد شده و کمک می کند آرام شوید و به یاد داشته باشید که زندگی چیزی بیش از کارو تلاش شماست، حتی اگر مشکلتان در ابتدا خیلی قوی به نظر بیاید، خندیدن باعث می شود مانند یک نقطه دیده شود.


بخش سوم آزمون ها

روشی که می توانید برای فکر کردن به چیزهای مثبت پیش رو بگیرید چیست؟

از روش تجسم کردن مانند تصور یک ساحل آرام و پر آرامش.

از عبارات تاکیدی: کوتاه و کلمات قوی که اعتماد به نفس را در شما افزایش می دهد استفاده کنیم

روی جزئیات تمرکز کنیم و در رابطه با تصویر کلی نگران نباشیم

خونسردی خودتان را در مواجهه با افراد پر استرس حفظ کنید

برخی اوقات توقعات غیر منطقی و منفی سایر افراد می تواند تصمیم شما را برای بدست آوردن آرامش به عنوان بخش مهمی از زندگیتان را، منحرف سازد. اجازه ندهید که این اتفاق بیفتد. به جای آن، از پیشنهادات زیر برای حفظ خونسردیتان در برابر اینگونه افراد استفاده کنید.


۱- بین خود و اقوام پر استرس تان یک حفاظ نامرئی بکشید

این روش یک تکنیک تجسمی واقعی است که باعث می شود تصور کنید در برابر انعطاف بیش از حد فامیل مضطرب خود، در پیله ای فرضی پنهان شده اید. رفتار و حالات آن ها را ببینید و سعی کنید بفهمید چه استرس و فشاری در آن ها باعث ایجاد این حالات شده است، اما جلوی آن ها را از اینکه به سپر و حریم شما وارد شوند بگیرید.

سنگینی بار کلمات را روی دوشتان حمل نکنید. اینگونه افراد با اینگونه کلمات می خواهند رفتارشان را توجیه کنند و شما نبایستی اینچنین فرصتی به آنها بدهید.

قطع ارتباطتان با سایر فشار ها و استرس ها ممکن است در ابتدا سخت باشد بویژه اگر شما ذاتا انسان وابسته ای باشید. اما تمرین کردن را تا زمانی که در دام کلمات و حالات منفی این افراد نیفتید ادامه دهید.


۲- قطع ارتباط

هر وقت مجبور بودید یک جواب فوری و از روی عصبانیت به شخصی که خشم شما را برانگیخته بدهید، تلفن را قطع کنید، قسمت ایمیل های خود را ببندید و دور شوید، تا عکس العملی انجام ندهید. وقتی که احساس عصبانیت و استرس می کنیم، احتمال اینکه سبب برداشت منفی و بد در طرف مقابلمان شویم زیاد بوده و اگر نسبت به آن عکش العمل نشان دهیم، پیامد خشم حق به جانب ما، به ناچار پاسخ بد و منفی طرف مقابل را در پی خواهد داشت.

بر خشم خود غالب شوید و تکنیک های به آرامش رسیدن را که در زیر آمده است را تمرین کنید.

یک پیش نویس از پاسخ های خود را آماده کنید و آن را یک روز نگه دارید. اگر همه نوشته های آن حقیقت داشت و با گذشت ۲۴ ساعت همچنان برایتان معتبر بود، آن را ارسال کنید و اگر اینطور نبود پس به خوبی و درستی دست نگه داشته اید.

از محل دور باشید تا کمتر تحت فشار باشید. به جای واکنش نشان دادن در موقع عصبانیت خودتان را تا زمانی که خونسرد شوید از آن موقعیت دور کنید.


۳- از شخصیت های سمی دور باشید.

با افرادی که سعی می کنید شما را مقصر مسائل بدانند و یا به شما بگویند که به اندازه کافی خوب نبوده اید، کمتر وقت بگذارید. بلکه حتی اگر آن ها فامیل شما هستند.

از افراد ی که به طور مدام مینالند و خود را بدبخت می نامند که در استعاره به آن ها negaholics می گویند، دور باشید. استرس می تواند مسری باشد پس به منظور جلوگیری از انتقال، از آن دور باشید. بدانید که همیشه راه حلی برای مشکلات وجود دارد، حتی اگر نخواهید آن را ببینید.

از افرادی که نیش زدن و جریحه دار کردن کارشان است دوری کنید (و به خودتان نیز آسیب نزنید) دست و پا زدن در این شیوه پست را اغلب افراد انجام می دهند. شما نه به این حالت منفی شان نیاز دارید و نه به زبان درنده شان، که وضعیت را بدتر خواهد کرد.


۴- در آغوش بگیرید

یک حمله مثبت داشته و از این طریق به افراد مضطرب و منفی دسترسی پیدا کنید. لمس کردن استرس را کاهش و آرامش را ترویج می دهد. هنگام سلام و خداحافظی کردن با اعضاء خانواده و یا فامیل آن ها را بغل کنید و از اینکه آن ها خوششان نیاید نترسید و یا اگر دستپاچه شدن در مورد بغل کردن از آن ها سوال بپرسید.


۵- بدانید که چه زمانی می بایست رابطه را قطع کنید

اگر مانند اغلب مردم به نسبت های خویشاوندی ارج می نهید، این برایتان چالش ساز خواهد بود که بفهمید افرادی هستند که که خیلی برایتان سمی بوده و یا بیش از آنچه نیاز باشد به حریم شما نزدیکند چرا که تمام انرژی شما را گرفته و به شما به طور مدام استرس وارد می کنند. گاهی اوقات بهتر است دور شوید تا به این روش بتوانید با دقت فکر کنید. قضاوت نکنید، پر آزار و رک و بی پرده نباشید فقط به میزانی که نیاز دارید دور شوید. مقاله هایی که در زیر آمده می تواند به شما کمک کند که در رابطه با خویشاوندانی که آزارتان می دهند چه کاری ممکن است.

  • سروکار داشتن با افراد سخت
  • تشخیص فامیل کنترل گر و یا آزار دهنده
  • شناسایی دوستان سمی
  • شناسایی اقوام سمی

۶- وقتتان را با افرادی سپری کنید که از خود گرمی بروز می دهند و به راحتی می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید

ارتباط با افراد مثبت اندیش و خوشحال، ظرفیت های عظیم شما را افزایش داده و کمک می کند که احساس آرامش و شادی بیشتری کنید.


بخش ۴ آزمون

درست یا غلط: این خوب است که بین خود و افراد پر تنش یک حفاظ بکشیم

صحیح است. کشیدن حفاظ بینمان کاملا خوب است.

غلط است. این افراد دوستان و فامیلتان هستند وشما مجبورید آن ها را تحمل کنید.