چگونه راحت و ریلکس باشیم (قسمت اول)

دانستن اینکه چگونه ریلکس و آرام باشیم برای مراقبت از سلامتی مان حیاتی است و خیر و سعادت و همچنین شادی و اشتیاق را به زندگی برمی گرداند. اجازه دادن به اینکه استرس و اضطراب بر شما چیره شود منجر به افسردگی، بیماری های اضافه وزن و احساس نارضایتی خواهد شد. مطالب زیر را دنبال کرده و بیاموزید که چگونه اضطراب را تحت کنترل در آورده و خونسرد و ریلکس باشید.


پذیرفتن استرس

۱- استرس را تشخیص دهید

به طور آشکارا برخی از استرس و فشارها برایمان خوب است، سبب ایجاد علاقه مندی هیجان و تحرک در زندگی می شود. این حقیقتی است که وقتی در زندگی شما فشار و استرس هایی وجود داشته باشد سعی می کنید آن چیزهایی را که به صورت مدام باعث صدمه و پریشانی و اندوه برایتان می شود را بسته بندی کرده و کنار بگذارید که این خود سبب کشیده شدن شما به سمت استرس و فشار بیشتری می شود. شما به شدت تحت استرس و فشار خواهید بود اگر:

همه فکر و ذکرتان بدون توقف و مدام راجب کار و یا مساله ای باشد ممکن است این مسئله کسب و کار شما، سیر و تحول زندگی تان، مرتبه و جایگاه شغلی تان به عنوان یک کارمند، وضعیت خانه و پدر و مادرتان و یا هر چیز دیگری که شما و کل زمان و زندگی تان به صورت صد در صد غرق خود سازد و این بیش تمرکزی شما را فردی سرد و بی هیجان، ناامید و غمگین می سازد.

باعث می شود گرفتگی و دردهای بدنی مانند سر درد، گردن درد، کمر درد و دردهای مبرم را تجربه کنید.

شما اغلب زودرنج و حساس و کم طاقت بوده و ممکن است نتوانید کاملا روی وظایف تان تمرکز کنید و چیزهای کوچک به راحتی می تواند منجر به عقب نشینی شما شود.

احساس می کنید که بیش از حد تلاش کرده اید و امیدی به شانس و چرخ روزگار ندارید.

خوابیدن مانند میدان رزم است برایتان و در حالی از خواب بیدار می شوید که حس می کنید به اندازه کافی استراحت نکرده و سرحال نیستید. مرض بی خوابی در شما بیش از آنچه که بوده برایتان پیش می آید.

خوراکتان خیلی کم و یا خیلی زیاد است و یا غذاهای ناسالم را انتخاب می کنید.

خیلی کم آب مصرف می کنید.

  

۲- زمان هایی یرای استراحت و آرامش به دور از همه چیز برای خود قرار دهید.

زمانی که پذیرفته اید فشارهای منفی زندگی شما را احاطه کرده است، خیلی مهم است که اتاقی برای آرامش و تمدد اعصاب در میان آن هم ذهن مشغولی ها برای خودتان دست و پا کنید. راه های تدارک برای بازگرداندن آرامش به زندگی روزمره تان، شامل:

احساس گناه را از بین ببرید. خیلی از مذاهب و فرهنگ ها ارزش سخت کوشی را به شدت به اذهان تزریق می کنند. اغلب اوقات و به شکل فرآینده و با ظهور تکنولوژی هوشمند که ما را ۲۴ ساعته و حتی بیشتر فعال نگه می دارد، اغلب به این عقیده رسیده ایم که تنها راه بالا بردن ارزشمندیمان رو به جلو بودن و فعالیت بیش از حد است. تعبیر و تصور خیالی از سخت کوشی شما را در نهایت به زمین خواهد زد. سخت کوشی در زمانی دارای ارزش است که در حال انجام وظایف روزانه تان بوده و به آن توجه داشته باشید، نه اینکه تمام زمان و ساعت های زندگی تان را در روز صرف آن بسازید.

بپذیرید که خوابیدن بخش مهمی از زندگی است. در طول خواب ذهنتان شروع به آموختن به روش هایی می کند که در ساعات بیداری ممکن نیست. خوابیدن به روش های بیشماری که در بیداری ممکن نیست بدن را ترمیم و آن را با طراوت سازد. حواستان باشد که ارزش خواب را ناچیز نشمارید، به علاوه دلایلی که برخی افراد برای ۴ ساعت در شبانه روز می آورند رد شده است و قابل قبول نیست، چرا که اغلب ما به ۸ – ۶ ساعت خواب برای ترمیم کامل بدن احتیاج داریم. خواب دیدن جزئی مهم از خوابیدن است. شما در هنگام خواب دیدن می توانید خیالات و تمایلات و تجاربی را مشاهد کنید که در بیداری امکان رو به رو شدن با آن ها نیست.

زمان هایی در روز را برای استراحت و آرام شدن اختصاص دهید. و این زمان را قرار ملاقات با مهمترین مشتریتان خوبتان فرض کنید که به هیچ عنوان نمی توانید آن را کنسل و نادیده بگیرید.

اگر در خانه هستید زمان هایی را برای استراحت و آرامش با جوهر مشکی روی یک تقویم علامت گذاری کنید تا همه بتوانند ببینند. به این روش همه فامیل اهمیت زمانی برای استراحت را درک می کنند.

تشخیص یافتن بهترین روش ها برای استراحت و تمدد اعصاب تان ممکن است زمان ببرد که شامل آزمون و خطاست. تسلیم نشوید و تحقیقات خود را تا زمانی که ترکیبی درست از فعالیت ها که شما را آرام و ریلکس و اشتیاقتان را برای شروع دوباره زندگی بازسازی می کند ادامه دهید.


قسمت اول آزمون

کدامیک از موارد زیر نشانه های فشار و استرس هستند.

همه فکر و ذهنتان مشغول کار است حتی وقتی که کار نمی کنید.

دردهای مداوم بدنی را حس می کنید، حساسیت و کاهش تمرکز دارید.

خیلی زیاد و یا خیلی کم غذا می خورید و یا به مقدار کافی آب نمی نوشید.

بدنتان را شل و سست کنید.


۱- تمرین روش های نفس گیری

تنفس هایتان را آرام کرده و به طور مداوم روی آن ها تمرکز کنیدو این راحت ترین راه برای حفظ آرامش و خونسردی است و کمک می کند به آن برسید.

سعی کنید تنفستان بطنی (شکمی) باشد به طوری که دست ها را روی معده و شکم خود قرار دهید طوری دم بگیرید که دست هایتان از هم دور شود و در هنگام بازدم تا جایی هوا را خارج کنید که باعث نزدیک شدن دست ها به یکدیگر شود.

از بینی نفس بگیرید و از دهان خارج کنید.

دم را طوری عمیق بکشید که تا ۵ شماره طول بکشد، چند ثانیه نفس را حبس کنید و سپس به آرامی بازدم را انجام دهید و تا ۵ بشمارید. این کار را تا ۱۰ دقیقه برای ریلکس شدن ماهیچه ها و اعصابتان انجام دهید. هنگامی که نفستان را خارج می کنید تصور کنید که درد و فشار و استرس همراه با نفستان خارج می شود.


۲- رژیم غذایی سالم انتخاب کنید

خوب غذا خوردن کمک می کند که بدون احساس تعادل و سلامت داشته باشد، کمتر مستعد مبتلا شدن به قند خون شده و احساس اضطراب نداشته باشید. سعی کنید که تعادل را در این زمینه ها تمرین کنید:

از قند های تصفیه شده که در مشروبات گرانولا، کلوچه و شیرینی و لیموناد و سودا و کربوهیدرات هایی که در ماکارونی بوده و به راحتی به قند تبدیل می شود، پرهیز کنید. این ها می توانند وارد خون شده و قند خون را به شدت زیاد کنند و منجر به آشفتگی و اضطراب و ناتوان ساختن بدن در استفاده موثر از انرژی می شوند.

از مصرف کافئین و قهوه زیاد خودداری کنید. قهوه و کافئین زیاد می تواند شما را فعال و حساس و زودرنج سازد. یک الی دو ساعت پس از غروب سعی کنید کافئین و قهوه مصرف نکنید و مصرف صبح خود را نیز متعادل و ملایم نگه دارید. اگر می بایستی بیش از همیشه قهوه مصرف کنید، آن را با نوع بیکافئین و چای های گیاهی با کافئین کم و یا بدون کافئین، تعویض کنید.

زمانی که در یک موقعیت استرس زا قرار گرفتید یک لیوان آب بنوشید. یک لیوان انرژی تازه به بدن می دهد و این فرصت را در اختیار مغز قرار می دهد که فکر کردن را متوقف و در نتیجه شما بتوانید چشم انداز دیگری به این موقعیت استرس زا داشته باشید. آب خوردن بویژه در زمانی که از سردرد رنج می برید و یا مدت زمان طولانی است که آب نخورده اید لازم است.

میوه، سبزیجات و تمامی غلاتی که عاری از قند تصقیه شده هستند مصرف کنید مانند سیب، هویج، بروکلی، برنج قهوه ای و یا تمام انواع نان.

مقدار زیادی پروتئین با کالری پایین مانند مرغ، ماهی، تمامی غلات، حبوبات، برگ های تیره سبزیجات و یا لبنیات کم چرب، مصرف کنید.

مولتی ویتامین مصرف کنید. برخی ویتامین ها استرس را برطرف می کنند، ویتامین B و ویتامین D بویزه برای ریلکس بودن بسیار خوب هستند.


۳- هر روز تمرین کنید.

این بهترین راه علمی ثابت شده برای کاهش قابل توجه استرس است. تعجب زده خواهید شد که بدانید در صورتی که به طور منظم ورزش کنید تا چه اندازه به راحتی می توانید بر استرس غلبه کنید. در زیر برخی از این راه کارها وجود دارد:

هر روز حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط داشته باشید.

در پارک، جنگل و یا روی تردمیل پیاده روی کنید.

به جای آسانسور از پله استفاده کنید.

کمی دورتر از درب فروشگاه ها ماشین خود را پارک کنید.

دوچرخه سواری کنید.

شنا کنید. ار استخر محله تان و یا استخر های نزدیک منزل دوستان و خویشاوندان استفاده کنید. نیازی نیست که حتما شناگر ماهری باشید. تنها بودن در آب به ریلکس شدن کمک زیادی می کند.

کشش. پایین آوردن نشانه ها به ریلکس و آرام شدن کمک زیادی می کند. رو دردهایی که در ناحیه گردن و نشانه هایتان اغلب تجمع می یابند تمرکز کنید.


۴- ماساژ بگیرید.

برای یک ماساژ خوب به چشمه آب معدنی بروید. خنثی کردن و باز کردن کوفتگی و گره های بدن سبب باز شدن گرفتگی و گره های ذهن می شود.


بخش دوم آزمون

چه عادات رژیمی سالمی را می توانید برای کمک به کاستن استرس انتخاب کنید؟

محدود کردن مصرف ویتامین B و D چرا که در ایجاد استرس نقش دارند.

پرهیز از کافئین و قهوه سه ساعت پس از عصر

خوردن کالری بیشتر و پروتئین کمتر

خوردن غذاها با کالری پایین و پروتیئن بیشتر