مهارت های ارتباط موثر با دیگران

ارتباط موثر با دیگران یک هنر است که با مهارت داشتن می توان به آن رسید.عملکردها می تواند افراد را در ارتباط موثر با دیگران موفق کند و برای دوستیابی و آشنایی راهگشا باشد. عملکرد درست برای یافتن دوستان و آشنایی با افراد تازه به ما کمک می کند. زمانی که ارتباط موثر با دیگران شکل می گیرد حفظ و گسترش آن (اگر تمایلی به ادامه دادن وجود داشته باشد) اهمیت بیشتری می یابد. در این مقاله شش مهارت برای ارتباط موثر با دیگران پیشنهاد می شود.


۱.جاهایی برای ملاقات افراد

دوستی همیشه در یک محیط خاص شکل می گیرد. این محیط می تواند محل تحصیل، محل کار و یا خانه دوستان و آشنایان باشد. معمولا شرایط آشنایی و دوستی را خود افراد مهیا می کنند. گاهی این برخوردها با ایده آل افراد سازگار است و گاهی هم نامناسب. اگر می خواهید یک ارتباط موثر با دیگران را تجربه کنید بهتر است به محیط هایی بروید که افراد جدید را ملاقات کنید. هم محله ای ها و هم باشگاهی ها به شرط سازگاری فرهنگی می توانند دوستان خوبی باشند. به هر حال باید جایی را پیدا کرد که بتوان آنجا خود را معرفی کرد و با غریبه ها ارتباط برقرار کرد.


۲.انتخاب افراد مناسب 

وقتی شما با افراد جدید آشنا می شوید آنها نیاز به آگاهی از شما دارند تا بتوانند رابطه عمیق تر و صمیمی تری برقرار کنند. بعضی از افراد فقط دایره دوستانشان را گسترش می دهند و صمیمیت بیشتر برای آنها معنا ندارد. برخی از افراد هم هستند که با آشنایی های تازه دچار استرس می شوند و دوستان کمی دارند. این دسته از افراد مناسب دوستی نیستند و کمتر احتمال دارد از بین آنها دوستی صمیمی و همیشگی پیدا کنید.

اگر شما به دنبال افراد مناسب تر می گردید حتما سراغ افراد اجتماعی و با شخصیت بروید. همیشه صفت اجتماعی بودن به افراد پر جنب و جوش و بزله گو گفته نمی شود بلکه ممکن است یک فرد آرام در روابط خود گرم و خوش مشرب باشد. بنابراین از قضاوت کردن دیگران پیش از آنکه آنها را بشناسید بپرهیزید. معمولا افرادی که می خواهند مهاجرت کنند، در حال تغییر شغل هستند و یا درگیر بچه داری اند وقت زیادی برای دوستان خود ندارند. افراد هنرمند و اهل کتاب و سفر و حتی ورزشکاران معمولا برای آشنایی های تازه مشتاق ترند گرچه که نمی توان درباره همه یک حکم ثابت داد.

 

 

۳.نقاط شباهت با دیگران

یک اشتباه متداول بین افراد این است که وقتی دوستان جدید را می بینند بر نقاط اختلاف خود تمرکز می کنند. معمولا خصوصیات متفاوتشان را با دیگران درمیان می گذارند و با این کار سعی دارند خود را یک فرد خاص نشان دهند. خوب است که شما خاص باشید اما این خاص بودن را در ارتباط با دیگران بهویژه در دیدارهای اول باید به شکل نهفته نگهدارید تا در زمانی دیگر آن را نشان دهید. در مقابل شما شباهت ها در عقاید، عادت ها، اهداف و منافع را با دوستان جدید خود در میان بگذارید. این زمینه های مشترک اجازه می دهد تا با طرف مقابل بیشتر دوست شوید و یکدیگر را بهتر بشناسید. وقتی بیشتر آشنا شدید می توانید با آنها بر سر بعضی موضوعات بحث کنید و حتی با آنها شوخی کنید و یکدیگر را دست بیندازید.


۴.کمی اعتمادسازی

صمیمیت از طریق تلفن همراه و شبکه های اجتماعی خیلی سخت و پر مخاطره است. اگر می خواهید با کسی رابطه دوستی برقرار کنید سطح اعتماد را بالا ببرید. گاهی با گفتن رازهایی می توان جلب اعتماد کرد و در پشت این رازگویی پیامی هست که به روشنی به طرف مقابل خبر می دهد که “ما می توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم.”

لازم نیست اسرار بزرگ زندگیتان را فاش کنید و هرگز چنین کاری نکنید. اما برای ایجاد صمیمیت به این فکر کنید چنین سخنانی چقدر از شخصیت شما را منعکس می کند و آیا نیاز هست با فرد مقابل تا این اندازه صمیمی شد؟ شما می توانید با توجه به مخاطب خود از خصلت ها، عادت های عجیب و غریب و یا خنده دار خود بگویید. این کار بخش مهمی از فرایند دوستی را به جلو میبرد ولی خیلی از مردم نسبت به آن آگاه نیستند.


۵.دیگرانی شبیه شما

وقتی برای اولین بار با کسی دیدار می کنید میل به یک رفتار دوستانه در هر دو شما وجود دارد. همین جنبه ذهنی در شما باعث می شود که شما از دیدار اول کمتر بترسید و احساس خجالت کنید. در این موقعیت به این فکر کنید که شما دوستان فراوانی را به خود جذب می کنید و با آنها به یک رابطه صمیمی و پایدار می رسید. این دو ذهنیت به شما کمک می کند تا در برخورد با فرد جدید بسیار رفتاری دوستانه و منحصر به فرد نشان دهید. و این پیام را به آنها می دهد که شما تمایل به دوستی و صمیمیت بیشتر با آنها دارید.


۶.دوستان شما یک تجربه هستند

جالب این جاست که افرادی که از نظر اجتماعی موفق هستند هرگز آگاهی درباره روابط دوستانه و ارتباط با دوستان تازه را متوقف نمی کنند. از سوی دیگر افراد ناموفق از نظر اجتماعی معمولا گمان می کنند که تنها زاده شده اند و در روابط با افراد به جایی نمی رسند.
درست است که همه دوستیابی را از سنین پایین می آموزیم اما هر کس با روش خود این دوستیابی را در روابط اجتماعی تجربه می کند. دوستیابی و صمیمیت در روابط اجتماعی مانند هر مهارت دیگری اصول و شیوه هایی دارد که هر کسی می تواند آنها را بیاموزد و خبر خوب این که از هر زمان شما شروع به آموختن آنها کنید در عملکردتان تغییرات اساسی را خواهید دید و به نتیجه می رسید.